lorem

Hogyan termel pénzt egy esport csapat?

Kép forrása: Riot Games

Az esport gazdasága minden játékos számára vonzó lehet. Az ötlet, hogy hivatásszerűen videojátékokat játsszon valaki, miközben stabil fizetést keres egy esport-szervezeten keresztül, valós lehetőséggé vált, függetlenül attól, hogy a játékos hol él.

Hogyan szerezhetnek bevételt az esport szervezetek?

Az esport csapatoknak a mérete változó, így a működésük módja is eltérő. Egy újabb szervezet jobban függhet a nyereményalapoktól, míg a nagyobb, befutott csapatok ma már sokoldalú vállalkozásokként működnek, szélesebb közösségeket szolgálnak ki és többféle bevételi forrással rendelkeznek.

Versenyen szerzett pénznyeremény

Sokan tévesen gondolják, hogy a szervezetek kizárólag a versenyeken szerzett nyereményalapokból élnek. A pénznyeremények fontos bevételi forrást jelenthetnek, de a nyereményalapok nagy része általában a játékosok bónuszként kapott juttatásaként kerül kifizetésre. Különösen az újabb esport szervezetek számára fontosak a nyereményalapok, mivel ezek lehetnek az elsődleges bevételi forrásuk, míg felépítik saját szurkolói bázisukat a többi bevételi forrás kiépítéséig.

Szponzoráció

Az esport szervezetek legfőbb bevételi forrása a szponzoráció. A legnagyobb csapatok hatalmas rajongótábort vonzanak, különösen a fiatal nézők körében, ami csábító lehet a márkák számára, így kereskedelmi partnerségeken keresztül tudják elérni ezt a célcsoportot. A szponzorációs szerződések általában különféle előnyöket kínálnak a márkák számára, mint például mezszponzorációkat és személyre szabott reklámkampányokat. Az esportban a legtöbb szponzorációs szerződés értéke nem nyilvános, de néhány ezertől akár több millió dollárig is terjedhetnek.

Merchandise

A merchandise legegyszerűbb fordítása a „termékek értékesítése”. A sport világában jellemző trend, már az esportban is megfigyelhető: a szurkolók mezeket vesznek, sálakat, sapkákat és a legkülönbözőbb tárgyakat, amik az esport csapathoz köthető. A nagyobb szervezetek már életmódmárkaként mutatják be magukat, nem pedig csak egy esport csapatként.

Team Vitality szurkolók
Forrás: Golden Hornets

Bevételmegosztás ligákkal és mikrotranzakciók

Az esport gyors növekedésének köszönhetően számos kiadó franchise alapú ligát hozott létre, mint például a League of Legends EMEA Championship (LEC) vagy a Call of Duty League (CDL). A franchise ligák általában egy belépési díjat írnak elő, amelyet a szervezeteknek kell fizetniük ahhoz, hogy részt vehessenek a bajnokságban. Amit a szervezet cserébe kap, az egy garantált hely egy nagy presztízsű versenyen, ami lehetővé teszi a csapatok számára, hogy jobb szponzori szerződéseket kössenek, és megosztott bevételeket szerezzenek a ligával. A mikrotranzakciókról részletesen írtunk a VALORANT Championship Tour-ral kapcsolatban. Bevételt a játékon keresztül értékesített fegyverszínezésekkel, mezekkel és különböző itemekkel generálhat egy esport csapat.

Játékosok értékesítése

A klasszikus sportokhoz hasonlóan már az esport iparágában is megjelentek az átigazolási díjak. A legtehetségesebb játékosok értéke már elérheti a több millió dollárt is játéktól függően. A szaúdi megaprojektről is írtunk már korábban: a Falcons több millió dollárt költött igazolásokra, eddig eredménytelenül.

Reméljük a hazai esport is eljut rövidesen olyan szintre, amelyben több szervezet is képes lesz profitot termelni!

Próbáld ki nálunk a sportfodasást! (x)