Marvel Rivals: Egy éve jelent meg a játék

A Marvel Rivals idén ünnepli első születésnapját, ennek alkalmából a játékosokat Galacta’s Gift eseménnyel és ingyenes jutalmakkal, valamint a Season 0 battle pass visszatérésével lepte meg a fejlesztő NetEase. Az évforduló jó alkalom arra, hogy áttekintsük, milyen utat járt be a Marvel Rivals esport szcénája az indulástól mostanáig, a Season 2: Hellfire Gala időszakáig.
A Marvel Rivals esport kezdeti lépései
A Marvel Rivals esport színtere lassan indult, annak ellenére, hogy a játék már a megjelenésekor hatalmas népszerűségre tett szert. A Season 0: Doom’s Rise időszaka jelentette a Marvel Rivals Championships elindulását, ezzel kezdődött meg a szezonális, játékbeli versenysorozat. Az első hónapokban kevés profi csapat és szervezet volt jelen, a nagyobb esport szervezetek még csak figyelték a legjobb játékosokat és csapatokat, miközben sokan kételkedtek abban, hogy a játék tartós sikert arat-e.
Az első nagyobb sikert a Mutants nevű csapat hozta Észak-Amerikában, akik később a 100 Thieves szerződtetett játékosai lettek. Az esport színtér csak hónapokkal a megjelenés után kezdett igazán felpörögni, ekkor jelentek meg az első komolyabb tudósítások és elemzések is.
Meghívásos kupák és csapatok
A valódi áttörés a Season 1: Eternal Night Falls idején következett be. Ekkor már olyan ismert esport szervezetek is beszálltak, mint az európai Virtus.pro, akik saját csapatot állítottak ki, illetve az észak-amerikai Sentinels is megjelent a kompetitív mezőnyben. A közösségi média sztárjai, streamerek és influenszerek is egyre aktívabbak lettek: Michael ‘Shroud’ Grzesiek például már nem játékosként, hanem saját csapat (Shroud X) tulajdonosaként tért vissza az esport világába.
Az első nagyobb közösségi eseményeket, mint a Creators Cup-ot Jeremy ‘Disguised Toast’ Wang szervezte a NetEase-szel együttműködve. Közben elindult a Rivals Fight Night, egy heti rendszerességű verseny, amely mára a rajongók egyik kedvencévé vált. Az Invitationals tornák is egyre nagyobb figyelmet kaptak, hiszen régiónként 100 000 dolláros díjazást kínáltak. Az észak-amerikai 100 Thieves és az európai Virtus.pro is itt szerezte meg első nagyobb sikereit.
A Marvel Rivals jelenlegi helyzete
A Season 2: Hellfire Gala elindulásával a fejlesztők tovább bővítették az esport lehetőségeket. Egyre több esemény és torna jelent meg minden szezonban, például a havi PlayStation Cupok. A közösség igényei olyan magasra nőttek, hogy a NetEase bejelentette a Marvel Rivals Ignite-ot, amely minden eddiginél nagyobb, 3 millió dolláros összdíjazású verseny, ahol az Invitationals és Championships győztesei mérkőznek meg egymással.
Az esport ökoszisztéma mára globálissá vált, öt nagy régióban (Amerika, EMEA, Kína, Ázsia, Óceánia) zajlanak a versenyek. A legnagyobb csapatok automatikus meghívást kapnak, a többiek pedig nyílt selejtezőkön keresztül juthatnak be a főtáblára. A Marvel Rivals Ignite 2025-ben például két selejtező szakaszban, majd csoportkörökben és rájátszásban dől el, kik jutnak a novemberi nagydöntőbe.
Nézettség és közösségi aktivitás
A Marvel Rivals esport nézettsége folyamatosan nőtt az elmúlt évben. A Steam DB szerint a játékosok száma 600 000 feletti csúcsot ért el 2025 januárjában, miközben a Twitch-en is a legnézettebb játékok közé került, időnként megelőzve olyan címeket, mint a League of Legends vagy az Overwatch 2. A legnagyobb esemény, a Twitch Rivals Marvel Rivals szegmense közel 180 000 nézőt vonzott, 200 000 dolláros díjazással. A Creator Cup, amelyet Disguised Toast szervezett, szintén 85 000 feletti nézőszámot ért el.