Öt sikeres játék, ami eltűnt az esport világából

Az esport világában minden játék arra törekszik, hogy a következő csúcs-kategóriás cím legyen, amely stadionokat tölt meg, milliókat vonz a képernyők elé, és új generációkat inspirál. Azonban a League of Legends vagy a CS:GO mellett számos olyan játék létezik, amely nem érte el ezt a szintet. Ezek az elfeledett esportok gyakran eltűnnek a fejlesztői támogatás hiánya, az érdeklődés csökkenése vagy a pénzügyi veszteségek miatt.
Az esport iparág buborékja kipukkant, ami arra kényszerítette a profi szervezeteket, hogy visszafogják befektetéseiket. Költségcsökkentések, elbocsátások és ligák bezárása váltak gyakorivá, így sok játék elvesztette azt az infrastruktúrát, amely fenntarthatta volna versenyképes jelenlétüket. Ez azonban lehetőséget teremtett kisebb, közösségvezérelt esportok számára, hogy felemelkedjenek. Azok a játékok, amelyek kitartó játékosbázissal és grassroots támogatással rendelkeznek, képesek lehetnek visszahozni korábban megszűnt esportokat.
Mi tesz egy esport címet érdemessé a feltámasztásra?
Nem minden játék alkalmas arra, hogy esport legyen – és nem is kell mindegyiknek annak lennie. A fejlesztők gyakran milliókat költenek arra, hogy erőltessék egy játék esport karrierjét, majd gyorsan elhagyják azt, ha nem hozza meg az elvárt profitot. Az elfeledett esportok azonban önállóan is életben maradhatnak, ha elég erős a közösségi támogatás és aktív a játékosbázis.
Négy kulcsfontosságú tényező határozza meg egy esport sikerét:
-
Aktív játékosbázis: A közösségi részvétel és nézettség alapvető fontosságú.
-
Fejlesztői vagy kiadói támogatás: Frissítések, balansz-patch-ek és szervezett versenyek nélkül még a legjobb játékok sem tarthatják fenn az esport ökoszisztémát.
-
Fenntartható monetizáció: Szponzorációk, játékon belüli vásárlások vagy médiajogok révén bevételre van szükség.
-
Egyedi játékmenet: Az innovatív mechanikák segíthetnek kitűnni a zsúfolt piacon.
Ezeket szem előtt tartva nézzünk meg öt megszűnt esportot, amelyek visszatérésére szükség lenne 2025-ben.
Legends of Runeterra
-
Megjelenés: 2020
-
Versenyszíntér: Rendszeres szezonális versenyek és világbajnokság
-
Kiemelt események: Legends of Runeterra World Championship
A Legends of Runeterra (LoR) 2020-as debütálása friss szellőt hozott a digitális kártyajátékok világába. A League of Legends univerzumra épülve új mechanikákat vezetett be, mint például a varázsmana és reaktív játékmenet. Bár kezdetben erős versenyszíntere volt, Riot Games végül megszüntette az esport támogatását gyenge pénzügyi teljesítmény miatt. A közösségi események és szezonális versenyek két évig tartották életben a játékot.
GunZ: The Duel
-
Megjelenés: 2003
-
Versenyszíntér: Niche PvP versenyek magas szintű mechanikával (k-style)
-
Kiemelt események: LAN-versenyek Dél-Koreában
A GunZ egy harmadik személyű lövöldözős játék volt akrobatikus közelharci mechanikákkal kombinálva. A „k-style” technika – amely animációs hibákból alakult ki – rendkívül magas képességszintet igényelt. Bár szenvedélyes rajongótábora volt, fejlesztői támogatás hiánya és fizetős mechanikák miatt végül hanyatlásba került.
Battlerite
-
Megjelenés: 2016 (korai hozzáférés), 2017 (teljes kiadás)
-
Versenyszíntér: Aréna harcos játék
-
Kiemelt események: Battlerite Pro League
A Battlerite gyors tempójú aréna harcokat kínált tisztán képességalapú játékmenettel. Bár kezdetben népszerű volt, lassú frissítések és tartalomhiány miatt hamar elvesztette lendületét. A Battle Royale trend követése végül megosztotta közösségét.
Gears 5
-
Megjelenés: 2019
-
Versenyszíntér: Taktikai csapat-alapú lövöldözős játék
-
Kiemelt események: ELEAGUE Gears Summer Series Invitational
A Gears 5 célja az volt, hogy új életet leheljen a Gears of War franchise-ba mint esportba. Bár kezdetben sikeres volt nemzetközi versenyeivel és Pro League-jével, a COVID-19 járvány végül megtörte lendületét.
Team Fortress 2
-
Megjelenés: 2012
-
Versenyszíntér: Közösségi szervezésű versenyek
-
Kiemelt események: ESEA, DreamHack
A Team Fortress 2 egyedi stílusával és osztály-alapú játékmenetével forradalmasította az FPS műfajt. Bár Valve hivatalosan felhagyott vele, közösségi versenyek továbbra is életben tartják az esport színteret.
Lehet-e valódi visszatérés?
Ezeknek a játékoknak aktív közössége van, amely grassroots erőfeszítésekkel életben tartja őket. Ahhoz azonban, hogy valódi visszatérést érjenek el, fejlesztői befektetésre van szükség modern infrastruktúrával és új játékosokat vonzó stratégiákkal.